Resultatet används av många advokatbyråer i deras affärsutveckling. Genom att arbeta med det byråspecifika underlaget från Årets Advokatbyrå får byråledningen insikter i hur byråns klienter uppfattar och värderar samarbetet samt hur relationerna och byrån kan utvecklas.
Årets Advokatbyrå är en årlig klient- och branschstudie. Klienter till svenska affärsjuridiska advokatbyråer får möjlighet att utvärdera relationen med sin advokatbyrå under året som gått. Studien pågår mellan oktober och december varje år.
En advokatbyrå kan ta del av tre olika rapporter från studien:
Klientrapporten: Klienternas upplevelse av samarbetet med sin advokatbyrå samt deras syn på aktuella teman och inom framtidsinriktade frågor. Med jämförelse mot branschen, genomsnitt för byråer i samma storlek och best practice. Klientkommentarer levandegör informationen och ger förbättringsförslag samt utgör positiva referenser.
Bransch- och framtidsrapport: Övergripande resultat och trender från 800 - 1 000 intervjuer med hela klientmarknaden. Särskilt fokus på stora köpare av affärsjuridik och framtidsfrågor. Bilden av framgångsfaktorer för en advokatbyrå kompletteras genom ett stort kapitel baserat på intervjuer med delägare på Sveriges 50 största affärsjuridiska advokatbyråer.
ImageWatch: Branschens upplevelse av ert varumärke genom mätning av top of mind i positivt intryck, kännedom och vilja att anlita er byrå. Segmenterat i tio viktiga målgrupper och jämfört med byrå-topplistor samt utveckling över tid.
Löpande under året erbjuder vi även workshops, utbildningar och föreläsningar baserat på insikter från våra studier.
Om du vill veta mer kan du anmäla ditt intresse längst ner på sidan eller maila direkt till områdesansvarig sara.kallin@regi.se.
Exempel på innehåll:
Läs mer under fliken "Rapporter" i huvudmenyn.
Ja, det finns olika kategorier där resultat och ranking bedöms. De baseras på byråns årliga omsättning.
Kategorierna för benchmarking, analys och utmärkelser var 2024:
Under ca två-tre månader på hösten sker insamling av data via webbenkäter och telefonintervjuer. Registret för studien baseras på Regi eget urval med större köpare av affärsjuridiska tjänster samt advokatbyråernas egna klientlistor.
För kvalitetssäkring av resultatet kontrolleras det insamlade datat noggrant. Efter validering sammanställs studieresultaten i byråspecifika klientrapporter och en övergripande branschrapport. Hur byråerna upplevs av klientmarknaden dvs. image hos presumtiva klienter redovisas för varje byrå i vår stora ImageWatch-rapport.
I januari släpper Regi nomineringar till Årets Advokatbyrå-utmärkelserna.
Under februari genomför Regis framtidsevent i samarbete med bland annat Sveriges Bolagsjurister. Övergripande studieresultat och framtidsfrågor diskuteras av både byråer, klienter och andra branschrepresentanter. Eventet avslutas med att vinnarna av Årets Advokatbyrå-utmärkelserna annonseras och tar emot diplom.
Från februari hålls personliga presentationer ute hos byråerna samt levereras rapporter, kvalitetscertifikat och pitchunderlag beroende på varje byrås valda leveransnivå.
Resultaten i rapporterna används av många advokatbyråer i deras utvecklingsdiskussioner och affärsutveckling. Genom att arbeta med det byråspecifika underlaget från studien får byråledningen insikter i hur byråns klienter upplever samarbetet och vad de vill se utvecklas. Samt hur klienterna planerar i olika framtidsrelaterade frågor.
Ett deltagande i studien ökar uppmärksamheten kring utveckling och försäljning internt och fina resultat och klientkommentarer leder till stolta medarbetare.
Byråer med goda resultat och fina klientcitat kan även använda resultaten i sin marknadsföring exempelvis på hemsida och i LinkedIn-inlägg. Regi bistår med kvalitetscertifieringen Excellence In Client Relations, möjlighet till nominering och utmärkelse i Årets Advokatbyrå-utmärkelserna, digital klientreferenssida och pitchunderlag.
Ladda ner vår policy kring hantering av personuppgifter här: PUP Advokatbyråer.
Anmäl ert intresse genom att fylla i formuläret så kontaktar vi er.